Consultări Europene: Consultare a Comisiei Europene referitoare la elaborarea unui Studiu de impact cu privire la păstrarea datelor de către furnizorii de servicii în scopul procedurilor penale (CSDE-SCE-34)
Centrul de Studii de Drept European din cadrul Institutului de Cercetări Juridice al Academiei Romane organizează o dezbatere privind păstrarea datelor de către furnizorii de servicii în scopul procedurilor penale.
„Pentru a combate și a urmări penal în mod eficace infracțiunile, autoritățile polițienești și judiciare pot avea nevoie de acces la anumite date care nu se referă la conținut prelucrate de furnizorii de servicii de comunicații electronice. În absența unor obligații specifice care să impună furnizorilor respectivi să păstreze datele pentru o perioadă de timp rezonabilă și limitată, este posibil ca datele să fie șterse până la momentul în care autoritățile le solicită în scopul procedurilor penale. În prezent, nu există în acest domeniu niciun cadru juridic la scara UE. Majoritatea statelor membre ale UE se bazează pe legi naționale, care diferă de la un stat membru la altul, însă alte state membre nu dispun de norme în vigoare. Lipsa unor norme armonizate de păstrare a datelor pentru categoriile-cheie de date a fost identificată de serviciile de poliție, de parchete și de autoritățile judiciare ca fiind o provocare substanțială pentru procedurile penale naționale privind infracțiuni care au loc atât online, cât și offline și împiedică cooperarea transfrontalieră în întreaga UE. Acest subiect a fost în centrul discuțiilor Grupului la nivel înalt privind accesul la date, unde experții au recomandat adoptarea unui cadru al UE privind păstrarea datelor în scopul asigurării respectării legii, care să acopere și garanțiile privind accesul. Atât președinta Comisiei, doamna von der Leyen (1) (2), cât și statele membre ale UE, în Concluziile Consiliului privind accesul la date pentru asigurarea eficace a respectării legii și privind consolidarea eforturilor comune de combatere a terorismului, au subliniat recent necesitatea unor măsuri care să asigure accesul legal și efectiv la date în scopul asigurării respectării legii. În Comunicarea „ProtectEU: o strategie europeană de securitate internă, Comisia s-a angajat să prezinte în 2025 o foaie de parcurs care să stabilească calea de urmat în ceea ce privește accesul legal și efectiv la date pentru autoritățile de aplicare a legii și să acorde prioritate unei evaluări a impactului normelor de păstrare a datelor la nivelul UE.”
Denumirea proiectului:
Consultări Europene: Consultare a Comisiei Europene referitoare la elaborarea unui Studiu de impact cu privire la păstrarea datelor de către furnizorii de servicii în scopul procedurilor penale (CSDE-SCE-34)
Proiectul va fi realizat de:
Prof. univ. dr. Daniel-Mihail Șandru, CS I
Conf. univ. dr. Nicolae Dragoș Ploeșteanu
Av. Andrei Săvescu
Av. Ariana Carmen Grigore, ACS
Conf. univ. dr. Mădălina Botină
Drd. Marius C. Mitrea, CS
Av. drd. Alexandru Silviu Goga
Dezbaterea a avut loc la data de 16 iunie 2025, ora 18:00, on line.
Update
18 iunie 2025: Contribuția ICJ a fost elaborată și transmisă Comisiei Europene, putând fi accesată aici.
Contribuția ICJ subliniază necesitatea ca viitorul cadru normativ privind retenția datelor de către furnizorii de servicii să respecte exigențele statului de drept, să fie coerent cu jurisprudența CJUE și să garanteze protecția efectivă a drepturilor fundamentale. ICJ atrage atenția asupra dezechilibrelor procedurale care pot rezulta din utilizarea disproporționată a datelor de trafic și localizare, în lipsa unor garanții adecvate și a unui control judiciar riguros. Documentul argumentează că orice nouă inițiativă legislativă trebuie să fie fundamentată pe o analiză clară a schimbărilor de context care să justifice reluarea unei teme invalidate anterior de jurisprudența europeană.
Rezumatul contribuției ICJ:
- Forma actului și temeiul juridic trebuie să fie alese astfel încât să asigure respectarea principiului subsidiarității și a caracterului previzibil al reglementării, având în vedere atât componenta de piață internă (art. 114 TFUE), cât și cea de protecție a datelor (art. 16 TFUE);
- Este necesară corelarea propunerii cu actele legislative existente – precum GDPR, Directiva ePrivacy, Codul Comunicațiilor Electronice, Directiva (UE) 2016/680 – și cu jurisprudența CJUE (ex. C-746/18, Prokuratuur), pentru a garanta coerența normativă;
- Se subliniază importanța unor garanții efective pentru protejarea drepturilor fundamentale, inclusiv prin aplicarea principiilor proporționalității, transparenței și echilibrului procesual („equality of arms”);
- Este criticată posibilitatea extinderii accesului la date în afara sferei penale, precum în cazul contravențiilor, ceea ce ar aduce atingere scopului inițial și ar spori riscurile de abuz;
- Contribuția propune evaluarea impactului energetic al reținerii și prelucrării masive de date, în lumina principiului dezvoltării durabile (art. 37 CFREU).
Pentru mai multe detalii, vă rugăm să consultați versiunile de mai jos.
Partener media: JURIDICE.ro